Skip to main content

FUNCTIECLASSIFICATIE

Functieclassificatie

Reeds in 1999 startte de Vlaamse overheid met het project functieclassificatie. Functieclassificatie is een methode om functies te wegen op basis van een analyse van het takenpakket. De Vlaamse overheid gebruikt hiervoor een eigen wegingsmethodiek. Meer informatie vindt u op de site van de Vlaamse overheid: https://overheid.vlaanderen.be/functieclassificatie

Het is de bedoeling om op termijn over te gaan van een loopbaan- en beloningsbeleid gebaseerd op diploma en anciënniteit naar een beleid waar de complexiteit en het belang van de functie doorslaggevend zijn en prestaties een grotere invloed hebben op verloning. Functieclassificatie speelt hierin een cruciale rol.

Actualiteit 2018: functieclassificatie in stroomversnelling

Intussen is het traject functieclassificatie bij veel entiteiten volop aan de gang: wanneer alle functiewegingen op entiteitsniveau gevalideerd zijn, zullen functiehouders hun nieuwe functiebeschrijving ontvangen. Deze functiebeschrijving is het resultaat van toewijzing van de functie aan een functiefamilie en functieklasse.

Wat te doen bij ontvangst van een nieuwe functiebeschrijving en –weging?

Wanneer u uw nieuwe functiebeschrijving en bijhorende functieweging ontvangt, is het belangrijk om goed na te gaan of deze een correcte weerspiegeling is van de realiteit van uw takenpakket en verantwoordelijkheden. Stemmen de resultaatsgebieden en competentieniveaus overeen met de werkelijkheid? Spreek hierover met collega’s en vergelijk (zeker met collega’s die een gelijkaardige functie uitoefenen). Heeft u twijfels, vraag dan zeker aan uw rechtstreekse leidinggevende om uw functieweging in een gesprek toe te lichten.

Niet akkoord met uw functiebeschrijving en –weging?

Als u denkt dat uw functie niet correct is gewogen, omdat de functiebeschrijving bv. de realiteit niet weerspiegelt, dan kan u hiertegen in beroep gaan. De tweeledige beroepsprocedure is verankerd in het Vlaams Personeelsstatuut. Belangrijk om te weten, is dat er termijnen zijn die u moet respecteren om een beroep in te kunnen stellen. Uitgebreide informatie over de beroepsprocedure vindt u hier: https://overheid.vlaanderen.be/beroepsprocedure-functieclassificatie

Hoe kan ACOD u helpen?

Ook hiervoor heeft ACOD een team van experten klaar staan onder begeleiding van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Ilse Timmermans. Hebt u vragen of bezorgdheden, dan kan u bij ons terecht. ACOD kan u bovendien bijstaan wanneer u in beroep wil gaan: wij bekijken uw functieweging concreet en begeleiden u waar nodig in het beroepsproces. Verzamel hiervoor alle mogelijke informatie over uw functie en contacteer vervolgens uw plaatselijke afgevaardigde.

Functieclassificatie: geen vrijblijvende oefening!

Hoewel het koffiedik kijken is wanneer een nieuw loopbaan- en beloningsbeleid op basis van functieclassificatie zal ingevoerd worden, zijn de huidige functiewegingen geen vrijblijvende oefening. Uw functie-indeling kan immers uw toekomstige verloning en doorgroeimogelijkheden beïnvloeden. De Vlaamse Regering heeft bovendien beslist dat de invoering ‘budgetneutraal’ moet gebeuren, wat niet veel positiefs belooft voor de toekomst.

Ook hier kan u rekenen op ACOD: de invoering van een nieuw loopbaan- en beloningsbeleid moet nl. onderhandeld worden met de vakorganisaties.

Lees verder

VERTROUWENSPERSOON

Vertrouwenspersoon


Indien u als lid van onze sector bij uw werkgever in problemen raakt, problemen meestal van persoonlijke aard en conflicten schept met collega’s of directe leidinggevende kunt u terecht bij de vertrouwenspersoon van uw entiteit (namen staan in uw arbeidsreglement).

Echter ligt het probleem dusdanig gevoelig dat u er niet gerust in bent om bij deze persoon langs te gaan omdat u vindt dat deze te kort bij die collega of leidinggevende staat.

Je staat er niet alleen voor

U kan steeds terecht bij uw vakbond. In dat geval contacteert u uw afgevaardigde die u dan in contact zal brengen met onze coördinator Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., die op haar beurt een vertrouwenspersoon van ACOD zal aanduiden. Hij/zij helpt u dan in vertrouwen verder.

Wat zegt de wet

De wet erkent drie soorten ontoelaatbaar gedrag.

Pesten: meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen, buiten of binnen de dienst.

Ongewenst seksueel gedrag op het werk: elke vorm van ongewenst verbaal, non-verbaal of lichamelijk gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of gevolg heeft dat je waardigheid wordt aangetast of een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederender of kwetsende omgeving wordt gecreëerd.

Geweld op het werk: elke gebeurtenis waarbij je psychologisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen bij de uitvoering van je werk. Deze gebeurtenis moet niet noodzakelijke meerdere keren optreden.

Nog meer vragen?

Blijf er niet mee zitten, het ACOD is er voor jou!

NEEM CONTACT OP

Lees verder

MEDEX

MEDEX

Je meldt je ziekte bij je werkgever en dit voordat je dienst aanvangt (behoudens heirkracht).

In geval je ziek bent heb je de mogelijkheid om twee keer per jaar ziek te melden gedurende 24 h zonder dat je een medisch attest Medex hoeft te laten opstellen.

Indien je denkt langer dan 24 h afwezig te zijn wegens ziekte OF je hebt reeds twee keer zonder doktersattest afwezig geweest voor 24 h, dan is een medisch attest Medex laten invullen een vereiste om gewettigd afwezig te zijn.

Het medisch attest Medex zend je zo snel als kan naar:

  • Medex, Medische attesten
  • Victor Hortaplein 40 bus 50
  • 1060 Brussel
Sommige artsen kunnen via de tool eMediAtt het medisch attest Medex invullen en versturen, vraag uw arts of hij/zij over deze tool beschikt!

Meer en specifieke uitleg over ziekteverlof vind je hier.

Tip: zorg ervoor dat je het adres waarop je verblijft tijdens je ziekte duidelijk vermeldt aan je werkgever indien dat niet je thuisadres is!

Controle

Op vraag van je werkgever OF door middel van een geautomatiseerd systeem kan je een controlearts aan de deur krijgen.

Je kan de controle niet weigeren, dus je dient de arts toegang te verschaffen tot je woning om een controleonderzoek mogelijk te maken.

De controle kan plaatsvinden vanaf de eerste dag van je ziekte, tot en met de laatste dag van je ziekte en dit tussen 8 h en 20 h. Indien je de woning mag verlaten en je dit ook deed … controleer steeds de brievenbus bij thuiskomt op een kaartje van de controlearts!

Neem zo snel mogelijk contact op in het geval de voorgestelde controle op het kabinet van de controlearts een probleem stelt!

Een handige brochure over de controlearts aan de deur vind je hier.

Tip: Wanneer je geen medisch attest Medex hebt verzonden (ziekte van 24 h zonder attest) kan je wel controle krijgen!

Ben je het niet eens?

De controlearts kan beslissen dat je afwezigheid wegens ziekte niet gerechtvaardigd is, of dat de duur van je afwezigheid wegens ziekte ingekort dient te worden.

In het geval je het niet eens bent met dit oordeel, dan kan je daartegen in beroep gaan binnen de twee dagen.

Laat de controlearts op zijn document duidelijk vermelden dat je het niet eens bent met zijn beoordeling.

Meer over deze beroepsprocedure vind je hier.

De lijst met geneesheren-scheidsrechters voor de controlegeneeskunde vind je hier.

Opgelet: Indien je in je ongelijk wordt gesteld, draag je de kosten voor de beroepsprocedure (€ 75 honorarium + € 38 administratieve kost) zelf!

Heb je een klacht?

Het kan gebeuren dat een medisch attest Medex verloren gaat en je daardoor in de problemen komt op het werk…

Het kan gebeuren dat een controlegeneesheer niet aanbelt en gewoon een ‘controlekaartje’ in de bus steekt…

Het kan gebeuren dat je ‘controlekaartje’ op een verkeerd adres terecht komt…

In het geval je vindt dat je geschaad bent doordat in het proces van de controles iets fout gelopen is of iemand zich niet aan de (gedrags)regels gehouden heeft, dan kan je een klacht formuleren.

Deze klacht kan je indienen via een klachtenformulier (goed opletten dat je bovenaan aanduidt welke taal je spreek, anders kan het zijn dat het formulier blanco blijft) of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vermeld in je klacht over wat het gaat en over wie het gaat, zodat Medex het nodige kan onderzoeken.

Tip: Denk aan de 5 W’s (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom)!

Lees verder

DIRECTIECOMITE

Directiecomité

Elke overheidsdienst heeft een directiecomité, dat bestaat uit de verschillende directeurs-generaal en stafdirecteurs, geleid door de voorzitter van de FOD. Taken van het directiecomité:

  • het managementplan van de FOD uitvoeren
  • de activiteiten van de verschillende diensten coördineren
  • voorstellen formuleren om de werking van de FOD te verbeteren
  • de begroting opmaken en de uitvoering ervan controleren
  • het personeelsplan opstellen en toezien op de uitvoering ervan
Nog een taak van het directiecomité is zich buigen over (tucht)dossiers van het personeel…

Als ambtenaar moet je de wetten en de reglementen die van kracht zijn bij de overheid naleven. Als je deze regels niet naleeft, ben je in overtreding.

Elk verzuim aan de beroepsplichten of elke handeling die de waardigheid van de functie in het gedrang brengt, wordt beschouwd als een inbreuk en kan resulteren in een tuchtprocedure.

Enkele voorbeelden van inbreuken vind je hier.

Wanneer je hiërarchische meerdere van oordeel is dat een tuchtprocedure aan de orde is, dan zijn volgende stappen mogelijk. Het is zeer belangrijk dat je als lid van de acod zo snel mogelijk je afgevaardigde op de hoogte brengt van het gegeven dat je in een verhaal van tuchtprocedure verkeert.

De acod voorziet in juridische bijstand en heeft verschillende erkende verdedigers, die de leden kunnen bijstaan in de verschillende stappen van de tuchtprocedure.

Het is belangrijk te weten dat een aantal waarborgen en principes gerespecteerd dienen te worden tijdens de procedure. Deze principes waken over de rechten van de verdediging en steunen op een aantal algemene rechtsprincipes.

  • De ambtenaar moet vooraf gehoord worden en heeft het recht zijn standpunt met alle passende middelen te doen kennen.
  • De ambtenaar heeft de mogelijkheid zich op elk moment van de procedure te laten bijstaan door een persoon naar keuze.
  • Het dossier met de ten laste gelegde feiten kan vooraf worden geraadpleegd.
  • Het is mogelijk om bijkomende onderzoeksmaatregelen te vragen.
  • Een tuchtstraf kan pas ingaan vanaf de uitspraak.
  • Wanneer meer dan één feit ten laste worden gelegd, kan dit slechts aanleiding geven tot één procedure en tot één tuchtstraf.
  • Wanneer in de loop van een procedure nieuwe feiten worden ten laste gelegd kan dit aanleiding geven tot een nieuwe procedure.
  • De overheid kan geen tuchtrechtelijke procedure meer instellen na een termijn van zes maanden na de vaststelling of de kennisname van de daarvoor in aanmerking komende feiten. De tuchtvervolging wordt geacht te zijn ingesteld van zodra de ambtenaar door de tuchtoverheid op de hoogte is gebracht van de tuchtprocedure.
Welke zijn de mogelijke gevolgen van een tuchtprocedure?

  • Terechtwijzing (moreel karakter en geldt als waarschuwing)
  • Inhouding van wedde (1 tot 36 maanden, max. 20% van nettoloon wordt ingehouden)
  • Verplaatsing bij tuchtmaatregel (toewijzing andere functie/standplaats)
  • Ontslag van ambtswege (einde tewerkstelling wegens ernstige beroepsfout, met behoud opgebouwde pensioenrechten)
  • Afzetting (einde tewerkstelling wegens ernstige beroepsfout, maar met verlies van de opgebouwde pensioenrechten als ambtenaar. De dienstjaren gelden wel als pensioengerechtigd in de privésector)

Uitwissing van de tuchtstraffen

De tuchtstraffen zijn tijdelijk, behalve het ambtshalve ontslag en de afzetting, die definitief zijn.

Dit betekent dat er na verloop van tijd geen rekening meer mee mag worden gehouden bij de evaluatie of bij een bevordering:

  • voor de terechtwijzing 9 maanden na de datum van de uitspraak
  • voor de inhouding van de wedde 12 maanden vanaf de dag die volgt op het einde van de laatste maand van de periode van de inhouding
  • voor de verplaatsing bij tuchtmaatregel 18 maanden vanaf de uitspraak
Strafprocedure over dezelfde feiten:

Een feit mag niet tweemaal bestraft worden met sancties van dezelfde aard. Dezelfde feiten kunnen niet twee keer tuchtrechtelijk of niet twee keer strafrechtelijk worden bestraft. Dit principe belet niet dat eenzelfde feit strafrechtelijk én tuchtrechtelijk kan worden bestraft.

Als er een strafprocedure loopt naast de tuchtprocedure, dan wordt de tuchtprocedure niet noodzakelijk automatisch geschorst.

De verantwoordelijkheid om de tuchtprocedure al dan niet te schorsen of verder te zetten wordt bepaald door de overheidsdienst.

Het resultaat is dat de tuchtoverheid, indien ze onder meer niet voldoende kan bewijzen dat de ambtenaar de feiten heeft gepleegd, de beslissing op het vlak van tucht dient uit te stellen tot de strafrechter uitspraak heeft gedaan. De tuchtoverheid moet regelmatig informeren naar de stand van zaken betreffende de strafprocedure.

Onverenigbaar

Indien een tuchtstraf onverenigbaar blijkt te zijn met een strafrechtelijke uitspraak dan moet de tuchtstraf worden ingetrokken met terugwerkende kracht.

Tijdens de tuchtprocedure is het mogelijk dat iemand geschorst wordt in het belang van de dienst. De schorsing in het belang van de dienst is een maatregel van orde waartoe wordt besloten in afwachting van een strafrechtelijke beslissing of een tuchtbeslissing.

Er zijn evenwel waarborgen die in acht moeten worden genomen:

  1. de ambtenaar moet gehoord worden
  2. de ambtenaar mag tijdens elke fase van de procedure worden bijgestaan door een verdediger van zijn/haar keuze
  3. hij/zij beschikt over een recht op beroep bij de raad van beroep
De ambtenaar kan na 1 maand een eerste beroep indienen bij de raad van beroep.

Lees verder

Vragen?

Contacteer ons met uw vragen of opmerkingen,
wij zijn er voor u!