Skip to main content

VORMINGEN

Vormingen

Naast de intersectorale kadervorming waar de militanten een gedreven opleiding krijgen over het syndicaal statuut, vergadertechnieken, hoe omgaan met de leden, syndicale structuren, communicatietechnieken, over de sociale zekerheid geeft de sector Overheidsdiensten zijn eigen vormingen. Dit gaat onder meer over de werking van de Raad van Beroep met specifieke opleidingen voor verdedigers en assessoren, de syndicale structuren meer bepaald over de sector, pensioenen, functieclassificatie, vertrouwenspersoon …

Daar bovenop worden er vormingen gegeven voor de leden van de Watergroep over allerlei sociale onderwerpen alsook over preventie en bescherming op het werk.

Lees verder

ONDERSECTOREN

Ondersectoren


  • Kanselarij van de Eerste Minister

    Contactpersoon:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Beleid en Ondersteuning

    Contactpersoon:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    • P&O
    • Budget en beheerscontrole
    • ICT
  • Wetenschappelijke Instellingen

    Contactpersonen:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Kurt Lemmens
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    02 741 72 11
    • POD Wetenschapsbeleid
    • Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen
    • Koninklijk Museum voor Midden-Afrika
    • Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
    • Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
    • Belgisch Instituut voor Ruimte-aëronomie
    • Koninklijk Meteorologisch Instituut van België
    • Koninklijke Sterrenwacht van België
    • Algemeen Rijksarchief
    • Koninklijke Bibliotheek van België
    • Instituut voor het Kunstpatrimonium
    • Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en hedendaagse Maatschappij
    • Koninklijk Legermuseum
  • Regie der Gebouwen

    Contactpersonen:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


  • Financiën

    Vertrouwenspersoon:

    Dienst IDPBW
    Dienst Integriteit FOD Financiën:
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Nederlandstalige preventieadviseurs psychosociale aspecten:

    Jo De Clercq
    02 576 75 62
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Laetitia De Coensel
    02 578 67 55
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Bieke Van Den Bon
    02 576 18 89
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


    Raad van Beroep:
    Indienen beroep hangt af van de AA waaronder men valt.

    Welzijn en Preventie FOD Financiën:
    Dienst IDPBW

    Dienst Welzijn FOD Financiën:
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Voorzitter Directiecomité FOD Financiën:
    Filip Van de Velde

    Ondersectoren Adviserende Technische comités voor AAFisc, AAII, AAPatdoc, AAD&A, AABBI, AAThesaurie, Fedorest, Centrale diensten en Koninklijke Munt van België

    Financiën:

    Contactpersonen:

    Jean-François Lemaire
    Federaal secretaris 
    0497 53 09 77
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Sara Van Malderen
    Voorzitter
    0479 62 09 85
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Kris Abeloos
    Adjunct-secretaris
    0495 51 23 68
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Luc Martony
    Adjunct-secretaris
    0478 24 77 19
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Hoofdafgevaardigde Gewest Antwerpen:
    Ben Verelst
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Hoofdafgevaardigde Gewest Brussel:
    Luc Martony
    0478 24 77 19
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

    Hoofdafgevaardigde Gewest Limburg:
    Christophe Judong
    0474 57 70 11
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Hoofdafgevaardigde Gewest Oost-Vlaanderen:
    Steven Sergooris
    02 577 91 52
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Hoofdafgevaardigde Gewest Vlaams-Brabant:
    Guy Mertens
    02 578 16 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Hoofdafgevaardigde Gewest West-Vlaanderen:
    Sara Van Malderen
    0479 62 09 85
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Publicaties:

    Onthaalbrochure
    ACOD Blikseminfo Financiën

  • Justitie

    Sociale dienst
    De sociale dienst biedt u de nodige hulp en bijstand om bepaalde problemen van sociale en persoonlijke aard proberen op te lossen. Op uw vraag staat het team klaar met een luisterend oor in moeilijke situaties.
    U kan hier terecht met vragen in verschillende domeinen:

    • sociaal
    • financieel
    • andere

    Het aanbod van de sociale dienst bestaat uit:

    • contact opnemen (e-mail, telefoon, op de sociale dienst)
    • bezoeken aan huis of op het werk
    • sociale begeleiding
    • advies bij moeilijkheden waaraan u het hoofd moet bieden en, indien nodig, doorverwijzing naar externe diensten of personen
    • een financiële tussenkomst, in specifieke situaties en onder bepaalde voorwaarden
    • voordelige toegangstickets voor pretparken

    De sociale dienst bestaat uit technisch experts sociale zaken (maatschappelijk assistenten), bijgestaan door een team administratieve medewerkers.
    De adviesraad brengt een advies uit over elke aanvraag voor financiële hulp alsook over de organisatie van de activiteiten van de sociale dienst. Dit paritair samengestelde comité bestaat uit afgevaardigden van de administratie en van syndicale organisaties.
    De tussenkomst van de sociale dienst en de behandeling van de gegevens die u doorgeeft gebeurt steeds met strikt respect voor vertrouwelijkheid en bescherming van de privé-levenssfeer. De dienst behoudt zich wel het recht elke informatie die noodzakelijk is voor de behandeling van uw vraag, na te trekken.

    Tucht – Raad van Beroep
    Tuchtregeling FOD Justitie, gevangenissen en centrale diensten
    Via https://fedweb.belgium.be/nl/evaluatie/tuchtregeling vind je alle informatie over de tuchtregeling
    Voor de rechterlijke organisatie, griffies en parketten gelden andere regels.
    Via volgende link vind je meer informatie over het directiecomité van de FOD Justitie http://justitie.belgium.be/nl/overheidsdienst_justitie/organisatie/voorzitter_en_directiecomite

    1. Griffies en Parketten – Rechterlijke Orde
    Raad van beroep
    Tuchtrechtbanken voor de rechterlijke orde
    De tuchtvorderingen ten aanzien van magistraten en gerechtelijk personeel worden geregeld volgens welbepaalde regels. Dit regelgevende kader krijgt vorm in de wet van 15 juli 2013, bekendgemaakt op 25 juli 2013.
    Vanaf 1 september 2014 spreken niet-permanente rechtbanken (te Namen en te Gent) de tuchtsancties uit die aan magistraten en aan leden van het gerechtelijk personeel worden opgelegd.
    Zij zullen de tuchtbeslissingen nemen, met uitzondering van de afzetting, waarvoor de Koning krachtens de Grondwet bevoegd is, en van de door de korpschef uitgesproken lichte tuchtstraf.

    Twee rechtbanken en twee rechtbanken in hoger beroep.
    Er worden een Franstalige tuchtrechtbank (ook bevoegd voor de rechtspleging in verband met Duitstaligen) en een Nederlandstalige tuchtrechtbank opgericht, alsook twee tuchtrechtbanken in hoger beroep.
    Die niet-permanente rechtscolleges worden samengesteld uit twee magistraten, een assessor en een stafhouder. De assessoren worden aangewezen uit de leden van de zittende magistratuur, de leden van het openbaar ministerie en het gerechtelijk personeel.
    De nieuwe wet legt overigens termijnen van rechtspleging op aan de korpschefs en aan de tuchtrechtbanken. Zo bepaalt de nieuwe wet dat het vonnis, op enkele uitzonderingen na, binnen twee maanden na de eerste zitting moet volgen.

    Contactpersoon:

    1. Justitie
    Contactpersoon:
    Ella Neirinck
    0472 41 72 88
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    2. Gevangenissen
    Contactpersoon:
    Robby De Kaey
    Federaal secretaris
    0497 27 37 10
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    3. Centrale diensten
    Contactpersoon:
    Robby De Kaey
    Federaal secretaris
    0497 27 37 10
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Economie, KMO, Middenstand en Energie

    Contacteprsonen:

    Jean Francois Lemaire
    Federaal secretaris
    02 508 58 56
    0497 53 09 77
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Peter Vanderhaeghen
    0473 85 64 46
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Guy Dekoster
    0477 49 77 51
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    POD Duurzame ontwikkeling

  • Binnenlandse Zaken

    Contactpersonen:

    Federaal secretaris
    Tony Six
    Federaal secretaris
    0498 48 27 71
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Voorzitter FTC Binnenlandse Zaken
    Jean-Yves Marchal
    0497 25 92 66
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Vicevoorzitters FTC Binnenlandse Zaken
    Niels Jacobs
    0494 70 50 05
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Claude Ravet
    0471 25 64 35
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Commissie Civiele Bescherming
    Jean-Yves Marchal
    0497 25 92 66
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Commissie 112
    Ann Van Cutsem
    0484 24 57 07
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Crisiscentrum
    Jean-Yves Marchal
    0497 25 92 66
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Commissie Brussel
    Delphine Piraux
    0472 54 13 79
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Commissie Gesloten centra
    Niels Jacobs
    0494 70 50 05
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Instellingen en bevolking
    Kevin Suarez
    0496 07 54 91
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Commissariaat Generaal voor de Vluchtelingen en Staatslozen
    Delphine Piraux
    0472 54 13 79
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Raad van Vreemdelingenbetwisting
    Vaste commissie taaltoezicht
    Delphine Piraux
    0472 54 13 79
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

    Federale diensten van de gouverneur
    Jean-Yves Marchal
    0497 25 92 66
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Raad van State
    Hugues Ladrière
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Veiligheid en preventie
    Jean-Yves Marchal
    0497 25 92 66
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Buitenlandse Zaken

    Contactpersonen:

    Kurt Sissau
    Federaal secretaris
    0476 73 82 12
    02 226 13 44
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    FOD Buitenlandse zaken:

    Belgische Technische Coöperatie (BTC):
    Marleen Bosmans
    02 505 37 65
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Mobiliteit en Vervoer

    Contacteprsonen:

    Robby De Kaey
    Federaal secretaris
    0497 27 37 10
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
     
    David Sijmons
    0477 58 14 71
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Cel Ex RMT

  • Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

    Contacteprsonen:

    Kurt Sissau
    Federaal secretaris
    02 226 13 44
    0476 73 82 12
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    FOD Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg (WASO):
    Olivier Vanloo
    0499 98 01 70
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en Vrouwen

  • Volksgezondheid

    Contacteprsonen:

    Kurt Sissau
    Federaal secretaris
    0476 73 82 12
    02 226 13 44
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    FOD Volksgezondheid:
    Livia Vandensteen
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    SCIENSANO:
    Alain Van Deuren
    02 642 53 20
    0478/380.830
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Sociale dienst VZW:
    Livia Vandensteen
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Sociale Zekerheid

    Contactpersonen:

    Kurt Sissau
    Federaal secretaris
    02 226 13 44
    0476 73 82 12
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    FOD Sociale Zekerheid:
    Christian Draguet
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    POD Maatschappelijke Integratie
    Philippe Frings
    02 508 85 30
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Defensie

    De ondersector militairen hebben een apart syndicaal statuut op basis van de Wet van 11 juli 1978, hierdoor wordt alles wat betreft rechten en plichten apart onderhandeld en overlegd en telkens in specifieke wettelijke bepalingen (Wetteksten & KB's en MB,s) hernomen.

    1. Welzijn en Preventie

    Defensie beschikt over een eigen interne preventiestructuur (IDPBW), als ook over een eigen interne arbeidsgeneeskundige dienst.

    Binnen Defensie wordt het overleg over welzijn op het werk voor het militair personeel gevoerd op twee niveaus: op niveau van de Defensiestaf en op lokaal vlak.

    Op niveau van de Defensiestaf is het hoog overlegcomité welzijn (HOC WB) actief.

    Het lokaal overleg over het welzijn op het werk wordt gevoerd op niveau van 23 territoriale gebieden; de zogenaamde kwartiergroeperingen (Kw Gpg) voor basisoverleg. De militaire BOC voor deze gebieden werden vanaf 30 juni 2005 informeel opgestart. Ook het burgerpersoneel Defensie zetelt in het HOC WB en de BOC's.

    2. Vertrouwenspersonen

    Daar Defensie over een interne dienst preventie beschikt werd er in deze dienst een netwerk van vertrouwenspersonen (VP) en vertrouwenspersonen Plus (VP +) opgericht. De VP's vervullen hun taak in de eerste instantie binnen de kwartiergroepering - niveau BOC, waarvan hun eenheid afhangt. Op die manier streeft Defensie ernaar dat de VP's dicht bij de werkvloer staan en gemakkelijk toegankelijk zijn voor het personeel.
    Daarnaast beschikt Defensie ook over centrale vertrouwenspersonen die tewerkgesteld zijn bij de Sectie Bemiddeling van de Dienst Klachtenmanagement van Defensie (DKM Def).

    De vertrouwenspersonen VP+ staat de plaatselijke autoriteit en zijn hiërarchische lijn bij inzake de toepassing van de psychosociale risicoanalyses. Hij heeft in dit kader een adviserende functie T.o.v. de plaatselijke autoriteit.

    3. Raad van Beroep

    Militairen vallen onder een apart statuut en in dit statuut (Wet G1) zijn er beroepsmogelijkheden voorzien, waarbij een militair zich kan laten bijstaan in het kader van tuchtprocedures, voorstel ontslagprocedures, statutaire maatregelen, evaluatie - en deliberatiecommissies, ...
    Voor meer inlichtingen neem je best contact op met uw lokale afgevaardigde of met het bestendig secretariaat militairen.

    4. Sociale dienst

    De sociale dienst voor Defensie bevindt zich op CDSCA (Centrale Dienst voor Sociale en Culturele Actie van Defensie) Wanneer je een vraag of probleem hebt kan je best de Sociale Dienst (SSD) contacteren via de regionale diensten en via een uitgebreid aanbod aan permanenties in de eenheden. Meer informatie kan je terugvinden op de website van de sociale dienst: http://cdsca-ocasc.be/nl/sociale-dienst

    5. MEDEX

    Militairen hebben een eigen systeem (MCGR of MC(B)GR) , wanneer iemand langdurig ziek is of een arbeidsongeval gehad heeft. MEDEX is niet bevoegd voor militair personeel. Wanneer iemand na langdurige ziekte of herstel na ongeval dient te verschijnen voor de Medische Commissie Geschiktheid en Reform, dan kan hij of zij best contact opnemen met het bestendig secretariaat militairen!
    De MCGR-commissie zal in de eerste plaats bekijken of dat de militair nog een militaire functie kan uitoefenen binnen Defensie. Voor de rest raden wij aan, wanneer er problemen en vragen zijn, om contact te nemen met de bestendig secretarissen of de lokale afgevaardigden die terug te vinden zijn op de website: http://www.acod-defensie.be/

    Militair personeel Defensie

    Burgerpersoneel Defensie
    Fort van Breendonk

    Contactpersonen:
    Tony SIX
    Federaal secretaris
    02 508 58 71
    0498 48 27 71
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Robby HUYSMANS
    Bestendig Secretaris
    0494 71 00 83
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Natasja Gaytant
    Bestendig Secretaris
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Susy LUYTEN
    Stafmedewerker
    0486 79 24 39
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Nationaal Geografisch Instituut

    Contactpersonen:
    Tony SIX
    Federaal secretaris
    0498 48 27 71
    02 508 58 57
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Christian PANNEEL
    Afgevaardigde
    0474 63 10 31
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    CDSCA
    Contactpersonen:
    Tony SIX
    Federaal secretaris
    02 508 58 71
    0498 48 27 71
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


  • Nationale Loterij

    Contactpersonen:

    Jean Francois Lemaire
    Federaal secretaris
    02 508 58 56
    0497 53 09 77
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


  • Federaal Parlement en Diensten die er van afhangen

    Contactpersonen:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Marcus Van Der Snickt
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Parastatalen

    Contacteprsonen:
     
    Robby De Kaey
    Federaal secretaris
    0497 27 37 10
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Federale Pensioendienst
    Frank Mulleman
    Afgevaardigde
    0486 67 44 54
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    HVW
    Dirk Henderickx
    Afgevaardigde
    0486 41 26 90
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    HZIV
    Yolande Thysen
    Afgevaardigde
    0473 26 95 02
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    RIZIV
    Sabine Schepens
    Afgevaardigde
    0497 51 33 24
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    RSVZ
    Stephane Christiaens
    Afgevaardigde
    0496 87 58 33
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    RVA
    Sebastian Vanhooren
    Afgevaardigde
    0474 27 20 70
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    FAVV
    Thomas Maelfait
    Afgevaardigde
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    FEDASIL voor de centra in Vlaanderen
    Agnes Aerts
    0477 84 76 55
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Voor de Parastatalen zonder werkzetel in Vlaanderen neem je best contact met:
    ACOD Parastatalen
    Congresstraat 17-19
    1000 Brussel

  • Overheidsdiensten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Contactpersoon:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Rudi Arron
    02 204 20 37
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Interfederaal Korps Inspectie van Financiën

    Contactpersoon:

    Valerie Demeulemeester
    Federaal secretaris
    02 226 13 45
    0474 75 27 43
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees verder

VLAAMSE CONTACTPERSONEN

Vlaamse Contactpersonen

  • Jan Van Wesemael

    Algemeen secretaris

    Tel 02 508 58 70
    GSM 0478 88 01 52
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    KANSELARIJ EN BESTUUR
    • Departement Kanselarij en Bestuur, studiedienst en Interne Audit van de Vlaamse administratie
    • Agentschap voor Overheidspersoneel
    • Agentschap voor Facilitair Management (DAB-Schoonmaak, DAB-Catering)
    • Agentschap voor Binnenlands Bestuur
    • Vlaams Agentschap voor Rekrutering en Selectie
    • vzw De Rand
    FINANCIËN EN BEGROTING
    •  Departement Financiën en Begroting
    •  IVA Vlaamse Belastingsdienst
    WELZIJN, VOLKSGEZONDHEID EN GEZIN
    • Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Justitiehuizen en VCET
    • SAR Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
    • Zorg en Gezondheid
    • Jongerenwelzijn, Preventie en Verwijzersbeleid
    • Inspectie Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
    • Kind en Gezin
    • Vlaamse agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)
    • OPZ Geel
    • OPZ Rekem
    • Gemeenschapsinstellingen De Zande, De Kempen, De Grubbe en Tongeren
    LANDBOUW EN VISSERIJ
    • Departement voor Landbouw en Visserij
    • Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek
    • Vlaams Centrum voor Agro- en visserijmarketing vzw (VLAM)
    RUIMTE VLAANDEREN
    • Departement Ruimte
    • Vlaams Energieagentschap (VEA)
    • Agentschap voor Natuur en Bos (ANB)
    • Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO)
    • Vlaamse Milieumaatschappij (VMM)
    • Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)
    • Vlaamse Landmaatschappij (VLM)
    • Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG)
    • Agentschap Onroerend erfgoed
    • Agentschap Wonen Vlaanderen
    • Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed
    • Vlaamse maatschappij voor Sociaal Wonen
    MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN
    • Departement Mobiliteit en Openbare Werken
    • Luchthaven Antwerpen (Deurne)
    • Luchthaven Oostende
    • Agentschap Wegen en Verkeer
    • Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust
    • NV De Scheepvaart
    • NV Waterwegen en Zeekanaal
    • De Vlaamse Waterweg
    DE WATERGROEP

    MAATSCHAPPIJ VAN DE BRUGSE ZEEVAARTINRICHITNG NV (MBZ)
  • Chris Moortgat

    Algemeen secretaris
     
    Tel : 02 508 58 52
    GSM : 0473 97 05 91
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    INFORMATIE VLAANDEREN

    Informatie Vlaanderen

    INTERNATIONAAL VLAANDEREN
    • Departement Buitenlandse Zaken
    • Agentschap voor Internationaal Ondernemen (FIT)
    • Toerisme Vlaanderen

    ECONOMIE, WETENSHAP EN INNOVATIE
    • Departement Economie, Wetenschap en Innovatie
    • Agentschap Ondernemen en Innoveren
    • NV Participatiemaatschappij Vlaanderen
    • NV Limburgse reconversiemaatschappij
    • NV Vlaamse Participatiemaatschappij
    • Instituut voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT)
    ONDERWIJS EN VORMING
    • Departement Onderwijs en Vorming
    • Agentschap Hoger Onderwijs en Volwassenenonderwijs, kwalificaties en studietoelagen
    • Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (Agion)
    • Agentschap voor Onderwijsdiensten
    • Administratieve Diensten GO!
    CULTUUR, JEUGD, SPORT EN MEDIA
    • Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media en KMSKA
    • Sport Vlaanderen
    • Vlaamse Regulator voor de Media
    WERK EN SOCIALE ECONOMIE

    Departement Werk en Sociale Economie

    VDAB
    • Syntra Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming
    • NV Werkholding
    ADMINISTRATIEF, MEESTERS-, VAK- EN DIENSTPERSONEEL (AMVDP)

    UNIVERSITEITEN EN HOGESCHOLEN

    VLAAMS PARLEMENT

    SOCIAAL ECOMISCHE RAAD VLAANDEREN (SERV)


  • Yves Derycke

    Voorzitter sector Overheidsdiensten

    GSM 0486 51 33 85
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    UZ Gent
    OPZ Geel
    OPZ Rekem
  • Sylvia L'homme

    Sylvia L’homme
    Adjunct – secretaris

    Tel 02 508 58 81
    GSM 0473 97 35 30
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Geert Dermaut

    Geert Dermaut
    Adjunct-secretaris

    TEL 02 508 59 44
    GSM 0472 81 68 53
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Eddy Hendryckx

    Eddy Hendryckx
    Adjunct-secretaris

    Tel 02 508 58 47
    GSM 0479 57 82 92
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Amber Dumez

    Amber Dumez
    Secretariaatsmedewerker

    Tel 02 508 58 64
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees verder

ALGEMENE INFO

Algemene informatie

Vind meer informatie over verschillende onderwerpen waar het ACOD u kan bij helpen:

LOOPBAAN

De loopbaanmogelijkheden bij de federale overheid is sterk afhankelijk van het statutair of contractueel zijn . Alle mogelijkheden wat betreft bevorderingen ,veranderen van FOD kan u in onderstaande link terugvinden. De kB’s die ons statuut en de loopbaan-mogelijkheden bepalen zijn ook beschikbaar via deze link.

Alle nodige informatie kan u terugvinden op de site van de Vlaamse Overheid.

ZIEKTE

Bij elke afwezigheid door ziekte , arbeidsongeval, moet men bepaalde procedures respecteren Alles over ziekteverlof, verminderde prestaties kan u hier terug vinden. Wat betreft de controle op u afwezigheid, door ziekte , arbeidsongeval vind u alles terug via deze link.

Statutaire personeelsleden

  • Gedurende het ziekteverlof bevindt een statutair personeelslid zich in ‘dienstactiviteit’: hij ontvangt zijn volledig loon en bouwt zijn administratieve en geldelijke anciënniteiten aan normale snelheid op.
  • Het geneeskundig controleorgaan kan, in overleg met de personeelsdienst, een statutair personeelslid die gedurende zijn gehele loopbaan 666 werkdagen afwezig is geweest wegens ziekte doorsturen naar MEDEX, die het personeelslid definitief arbeidsongeschikt kan verklaren. Een definitieve ongeschiktverklaring heeft de opruststelling van het statutaire personeelslid voor gevolg.
  • Op de 60ste verjaardag van het statutair personeelslid begint er, parallel met het contingent 666 werkdagen, een nieuw ziektecontingent te lopen. Het statutair personeelslid dat sinds zijn zestigste verjaardag 222 werkdagen afwezig is geweest wegens ziekte of ongeval wordt immers op rust gesteld op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin hij, zonder definitief ongeschikt te zijn bevonden, komt tot een totaal van 222 werkdagen afwezigheid wegens ziekte of ongeval. Die opruststelling is geen automatisme. Het statutair personeelslid kan zijn lijnmanager verzoeken om de opruststelling met zes maanden uit te stellen.

Contractuele personeelsleden

  • Voor de contractuele personeelsleden geldt geen systeem van 666 werkdagen afwezigheid wegens ziekte en wordt de geldende sociale zekerheidsregeling (privé-stelsel) toegepast.
  • Zij worden gedurende hun ziekteverlof betaald overeenkomstig het systeem van gewaarborgd loon en ziekte-uitkeringen. Zowel tijdens een periode van gewaarborgd loon, als tijdens een periode ziekte-uitkeringen, bouwt een contractueel personeelslid zijn geldelijke anciënniteit aan normale snelheid op.
  • Als een contractueel personeelslid statutair in dienst treedt, dan worden de ziektedagen als contractueel personeelslid niet aangerekend op de statutaire ziektecontingenten. De teller van 666 werkdagen afwezigheid wegens ziekte begint met andere woorden op nul.

Deeltijdse prestaties wegens ziekte

Na een (langdurige) ziekteperiode kan een personeelslid het werk deeltijds hervatten. Die deeltijdse prestaties moeten steeds de voltijdse reïntegratie van het personeelslid als doel hebben.
Statutaire personeelsleden
  • Het initiatief van deeltijdse prestaties wegens ziekte kan uitgaan van het ziektecontroleorgaan of van het statutair personeelslid zelf, mét akkoord van het ziektecontroleorgaan. Deeltijdse werkhervatting zonder akkoord van het ziektecontroleorgaan is niet mogelijk.
  • Het is de controlearts die het deeltijds regime bepaalt (bijv. werken om de andere dag of elke dag een halve dag) en niet de lijnmanager.
  • De controlearts kan deeltijdse prestaties wegens ziekte opleggen of toestaan voor een tewerkstellingspercentage van ten minste vijftig procent voor een periode van ten hoogste drie maanden (verlengbaar met periodes van dezelfde duur).
Contractuele personeelsleden
  • Het initiatief van deeltijdse prestaties wegens ziekte gaat uit van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds of van het personeelslid zelf, mét toestemming van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.
  • De werkgever is niet verplicht deeltijdse prestaties voor contractuelen toe te staan.
  • Er geldt een specifieke ziekte-uitkering bovenop het loon voor deeltijdse prestaties.


Meer info op volgende website.

VERLOVEN

Via deze link vindt u alles over feest- en brugdagen, alle sociale verloven en onderbrekingen terug, alsook de mogelijkheden om elders te werken tijdens uw loopbaan.

  • Jaarlijks vakantieverlof
  • Feest- en brugdagen
  • Omstandigheidsverlof
  • Ziekteverlof en verlof bij een ongeval
  • Voor adoptie op pleegzorg
  • Ouderschapsverlof
  • Begeleiding van bepaalde personen
  • Verlof om dwingende redenen
  • Uitzonderlijk verlof wegens overmacht
  • Deeltijds werken en onderbreking
  • Moederschapsverlof
  • Prenatale medische onderzoeken
  • Bescherming op het werk
  • Borstvoedingspauzes
  • Vaderschapsverlof
  • Uitzonderlijk verlof
  • Deelname assisenjury
  • Kandidaat verkiezingen
  • Afstaan bloed, weefsels en organen
  • Syndicaal verlof
  • Verlof voor opleiding of test

Elk personeelslid van de Vlaamse overheid krijgt 35 vakantiedagen per jaar. Tussen kerst en nieuwjaar zijn de meeste gebouwen van de Vlaamse overheid gesloten en krijgen de meeste ambtenaren een week verlof. Personeelsleden van 55 jaar en ouder hebben recht op meer vakantiedagen: 1 extra vakantiedag voor personeelsleden van 55 jaar, oplopend tot 5 extra vakantiedagen voor personeelsleden van 61 jaar of ouder.

Naast het gewone, jaarlijkse verlof zijn er verschillende soorten verlof mogelijk:

  • verlof voor deeltijdse prestaties - veranderingen opkomst!
  • loopbaanonderbreking (afgeschaft vanaf 01/09/2016)
  • zwangerschapsverlof
  • ouderschapsverlof
  • omstandigheidsverlof - veranderingen opkomst!
  • vormingsverlof
  • onbetaald verlof - veranderingen opkomst!
  • Zorgverlof - nieuw
Heel wat info kan je ook terug vinden op volgende site.

LOON

Je netto wedde hangt af van een reeks factoren. Eerst en vooral je niveau, graad of klasse. In tweede instantie je anciënniteit, dienst- en graadanciënniteit. Natuurlijk heb je ook persoonlijke factoren, waar moeilijk algemeen rekening mee kan gehouden worden.
Er zijn ook nog wat voordelen waar je als ambtenaar bij overheidsdiensten recht op hebt.
Volgende link maakt een aantal dingen duidelijker.

Met de salarissimulator kunt u uw bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden.
Deze loonsimulator houdt geen rekening met deeltijdse arbeid, gesubsidieerde arbeid en inhouding van maaltijdcheques, maar enkel met de gegevens die u hieronder gevraagd worden. Op basis van een gemiddelde van 18 werkdagen per maand komt bij het nettoloon nog 106,38 euro aan maaltijdcheques bij.

PENSIOEN

Ben je bezorgd over je loopbaanmogelijkheden (loopbaanonderbreking enz) en de gevolgen die dit eventueel zouden kunnen hebben voor uw pensioen? We kunnen je alvast meegeven dat het inderdaad heel ingewikkeld is geworden en dat je je best wendt tot specialisten.

Ook wij bij ACOD bieden je hulp, wat moet je in elk geval ALTIJD doen:
Zorg ervoor dat je alle gegevens en periodes van vorige werkgevers bijeen zoekt en stap daar (zelfs als je nog ver van je pensioen bent ) mee naar je personeelsdienst. De pensioendienst is immers gestart met het automatiseren van de pensioendossiers (CAPELLO). Het is aan jou om te controleren of alle jobs die je ooit gedaan hebt wel geregistreerd zijn.

De pensioendiensten zelf berekenen je pensioen maar als je boven de 55 bent. Dan krijg je ook een raming thuisgestuurd.

Voor statutaire personeelsleden is de bevoegde overheid : PDOS
Website: www.pdos-sdpsp.fgov.be
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voor contractuele personeelsleden is de bevoegde overheid: RVP
Website: www.onprvp.fgov.be/NL/pension

Voor mensen die een stuk zelfstandige loopbaan gehad hebben: Je kan vanaf die leeftijd ook terecht op een pensioenpunt in je regio. Op het pensioenpunt zitten mensen van de drie diensten die je helpen alle onderdelen van je loopbaan samen te brengen tot één pensioenberekening. Hier zal je de meest juiste info krijgen.

Lees verder

Vragen?

Contacteer ons met uw vragen of opmerkingen,
wij zijn er voor u!