Skip to main content

WELZIJN EN PREVENTIE

Welzijn en preventie

Welzijn op het werk omvat alle maatregelen die een gezonde en veilige werkomgeving creëren.

Anders gezegd dient er een preventieve aanpak van veiligheid en gezondheid te zijn op je werkplek, zodat mogelijke risico’s uitgesloten worden. Elke Belgische werkgever is verplicht om een welzijnsbeleid te voeren, dus ook de overheid.

Plichten werkgever

Elke werkgever is verplicht om een welzijnsbeleid te voeren én om een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk te hebben.
De dienst geeft zowel aan de werkgever als aan de werknemers advies over de toepassing van de regelgeving over het welzijn op het werk.

  • de risico’s analyseren
  • ongevallen en incidenten bestuderen
  • de oorzaken van beroepsziekten analyseren
  • psychosociale factoren verbonden aan de arbeid onderzoeken
  • advies verlenen over de organisatie van de arbeidsplaats
  • advies verlenen over de hygiëne op de arbeidsplaats en sociale voorzieningen
  • ter beschikking staan voor vragen van werkgever, hiërarchische lijn, werknemers
  • interne noodprocedures uitwerken
  • gezondheidstoezicht op de werknemers uitvoeren: gezondheidstoestand evalueren, aangepaste werkmethodes en -posten voorstellen, beroepsziekten opsporen
  • samenwerken met de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in het kader van de risicoanalyse en de invoering van preventiemaatregelen
Aarzel dus niet als personeelslid om je lokale preventieadviseur aan te spreken over één van bovenstaande thema’s.

Bijkomend

Bijkomend kan je met problemen die niet opgelost geraken via de preventieadviseur (die enkel een adviserende rol heeft) ook te rade gaan bij je lokale afgevaardigde.
Deze kan het probleem (als het geen individueel geval is) aanbrengen op het comité ter preventie en bescherming van de werknemer (CPBW).
Dit is een vergadering tussen de hiërarchische meerdere en de syndicale organisaties waar problemen rond arbeidsveiligheid en hygiëne besproken kunnen worden en waar ook een jaarlijks actieplan (JAP) en globaal preventieplan (GPP) opgesteld dient te worden.

Lees verder

RAAD VAN BEROEP

Raad van Beroep

De raad van beroep buigt zich over het beroep ingediend door personeelsleden die niet tevreden zijn over hun evaluatie of de tuchtuitspraak van het directiecomité.

De raad van beroep is paritair samengesteld, wat betekent dat er evenveel leden in zetelen namens de overheid als namens de syndicale organisaties.

De raad van beroep formuleert een advies, dat al dan niet gevolgd wordt door de bevoegde minister. Dit advies kan zijn de uitgesproken tuchtstraf of beoordeling binnen de stage, te bevestigen OF een gunstiger straf of beoordeling toe te kennen. De raad van beroep spreekt zich eveneens uit over het beroep dat een personeelslid aantekent tegen de schorsing in het belang van de dienst.

Ook hier geldt dat de acod voorziet in juridische ondersteuning en dat je zo snel mogelijk je afgevaardigde op de hoogte moet brengen.

Beroep

Ben je in extremis nog steeds niet tevreden over de uitspraak gemaakt door de raad van beroep en je kan aantonen dat er fouten begaan zijn in de procedure, dan kan de juridische dienst van de acod op basis van deze procedurefouten naar de Raad van State trekken.
In geval er geen procedurefouten gemaakt werden, zal de juridische dienst van de acod negatief adviseren voor een beroep bij de Raad van State aangezien deze zich enkel uitspreekt over gevoerde procedure en niet over de inhoud van de procedure.

Lees verder

VERTROUWENSPERSOON

Vertrouwenspersoon


De taak van de vertrouwenspersonen is het ondersteunen van de preventieadviseur in de bestrijding van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. De vertrouwenspersoon zorgt voor de opvang van personen die menen slachtoffer te zijn, en helpt hen met het zoeken naar oplossingen.

De aanwezigheid van een vertrouwenspersoon is niet verplicht, maar wordt wel sterk aanbevolen, vooral in ondernemingen waar de preventieadviseur behoort tot de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Op die manier kunnen werknemers die menen het slachtoffer te zijn van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk rechtstreeks worden opgevangen door een persoon bij wie ze gehoor vinden.

Het is niet verplicht, maar het valt wel aan te raden dat de vertrouwenspersoon deel uitmaakt van het personeel van de onderneming of instelling.

De werkgever heeft er alle belang bij de aangestelde vertrouwenspersoon een aangepaste vorming te laten volgen.

Meer informatie

U vindt meer informatie bij psychosociale belasting onder het thema Welzijn op het werk.

Bijkomende inlichtingen

Nog meer vragen?

Blijf er niet mee zitten, het ACOD is er voor jou!

NEEM CONTACT OP

Lees verder

GO YOUTH

Wie

Wij zijn ACOD GO YOUTH, de ACOD Jongeren Overheidsdiensten, die er willen zijn voor zowel jonge als oudere werknemers.

Wij willen iedereen bijstaan en wij willen klaarstaan met antwoorden op alle vragen over de hedendaagse problematiek op de werkvloer. In het bijzonder de vragen die jongeren zich stellen.

Waar

Wij zijn jongeren afkomstig uit verschillende plaatsen van Vlaanderen en komen elk uit een andere sector binnen de Overheidsdiensten (Vlaams en federaal).

Waarom

Wij willen voor jou een aanspreekpunt zijn, zodat je de juiste informatie, voordelen, advies enz. bekomt over een bepaalde situatie.

Jij ook?

Mocht je nu denken "hé, dat kan of wil ik ook!" laat dan van je horen. We zijn nog steeds op zoek naar dynamische jongeren die zich geroepen voelen hier aan mee te werken.

CONTACTEER ONS

Lees verder

Vragen?

Contacteer ons met uw vragen of opmerkingen,
wij zijn er voor u!